RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
KEMAHIRAN DENGAR DAN TUTUR
Tarikh /Hari : Isnin
Tahun :2 UKM
Bil Murid :36 orang
Masa :8.10 – 9.10 pagi
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tema :Alam Sekitar dan Teknologi Hijau
Tajuk :Pencemaran Alam
Fokus:
Standard Kandungan:
1.5 Berceritadan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yangjelas dan intonasi yang betul.
Standard Pembelajaran
1.51 Berceritatentang seuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betulmenggunakan ayat majmuk.
Objektif
Pada akhirpengajaran dan pembelajaran, murid-murid dapat:
- menceritakanpunca-punca pencemaran alam dengan tepat dan sebutan yang jelas menggunakanayat majmuk.
Kemahiran bahasa
Mendengar dan bertutur, dan menulis.
Sistem Bahasa :
- Ayat majmuk
- Kosa kata – sisa toksid, sampah-sarap, banjir, angkara, tercemar, pembakaran.
Pengisian Kurikulum
· Ilmu : KajianTempatan, Sains
· Nilai Murni : Kebersihanfizikal dan mental, bertanggungjawab, bekerjasama
KKemahiran Bernilai Tambah:
- Kemahiran berfikir :menjana idea.
- kecerdasan pelbagai: verbal linguistik, muzik, dan interpersonal
- Kreativiti dan inovasi (menghasilkan peta minda)
Elemen Merentasi Kurikulum
Pengetahuan Sedia Ada : Murid pernahmelihat pencemaran alam di kaca televisyen. Murid telahmempelajari ayat tunggal dan ayat majmuk..
Bahan Bantu Belajar : Komputer riba,LCD, kertas sebak, pen berwarna.
Isi pelajaran | Langkah dan Aktiviti | Catatan |
Tajuk : Pencemaran Alam Gambar-gambar tentang pencemaran | Induksi Set (5 minit) Sumbangsaran 1. Murid diminta menyatakan pandangan tentang gambar yang dipaparkan. 2. Guru mengaitkan pandangan pelajar dengan tajuk pelajaran pada hari ini. | BBB: · LCD · Komputer riba · Gambar KBT: - KB · Menjana idea - TKP · Verbal linguistik · Interpersonal · Visual ruang |
Rakaman lagu cerita “Sikap Tak Pa, Bumi Binasa” - punca-punca pencemaran | Langkah 1 (10 minit) Menceritakan semula 1. Murid mendengar lagu cerita. 2. Empat orang murid dipilih secara rawak untuk menceritakan apa-apa yang difahaminya daripada lagu yang didengari. | BBB: · LCD · Komputer riba · Rakaman lagu KBT: - TKP · Interpersonal · Verbal linguistik Nilai Murni · Bertanggungjawab · Kebersihan fizikal dan mental |
Punca-punca pencemaran Pentaksiran: 1. Bercerita tentang punca-punca pencemaran menggunakan ayat majmuk dengan sebutan yang jelas. | Langkah 2(30 minit) Perbincangan dan pembentangan 1. Secara berpasangan murid dikehendaki berbincang dan mencatat punca-punca pencemaran alam dalam bentuk peta minda yang sesuai. 2. Wakil kumpulan dikehendaki menceritakan punca-punca pencemaran alam dengan menggunakan ayat majmuk berdasarkan peta minda yang dibuat. | BBB
KBT: - BCB · mencatat - KB - sumbang saran - menjana idea - Kreativiti dan Inovasi · peta minda Nilai murni - bekerjasama Penilaian(Lampiran 1) · Formatif / merujuk kriteria · Alat – Borang penilaian |
Kosa kata: sisa toksid, sampah-sarap banjir, angkara, tercemar, pembakaran. | LANGKAH 3 (10 minit) Pemulihan Murid Pemulihan - bercerita tentang punca-punca pencemaran berdasarkan panduan gambar yang dikemukakan oleh guru. Pengayaan Murid Pengayaan - membina ayat majmuk berdasarkan kosa kata yang diberi. | BBB · Kad gambar KBT: BCB - mengingat semula - menulis Nilai Murni - bekerjasama |
Rumusan Kognitif: Menceritakan sesuatu dengan tepat dan sebutan yang jelas menggunakan ayat majmuk. Sosial: Nyanyian | Penutup (5 minit)
| BBB · LCD · Skrin · Lirik lagu KBT: - BCB · Merumus - bertanggungjawab TKP: · Verbal linguistik · Intrapersoal · Muzik Nilai - Kebersihan fizikal dan mental |
NAMA PELAJAR | PUNCA PENCEMARAN | SEBUTAN | AYAT MAJMUK | MARKAH | ||||||
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | ||
0 comments:
Post a Comment